Parental Involvement dan Vygotsky’s Post-Theory dalam Keberhasilan Pembelajaran Online untuk Anak Usia Dini

Authors

  • Ratna Prayudiptya Azarine
  • Wiwin Hendriani

Keywords:

Parental involvement, PAUD, Pembelajaran Online, Teori Vygotsky

Abstract

ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi yang membuat keberhasilan pembelajaran online pada anak usia dini, yang ditinjau dari parental involvement dan post-vygotsky theory. Keberhasilan pembelajaran online ditentukan dari tiga faktor utama, yaitu: peran guru, peran orangtua, dan rancangan atmosfer pembelajaran di rumah. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggunakan metode studi kasus intrinsik. Teknik penggalian data yang digunakan adalah observasi langsung, dokumentasi, serta wawancara terstruktur dari partisipan lalu dianalisis menggunakan analisis tematik theory driven. Partisipan berjumlah 3 orang, yaitu 1 orang guru dan 2 orang wali murid. Hasil penelitian ini menunjukkan pembelajaran online pada anak usia dini dikatakan berhasil apabila kolaborasi antara orang tua dan guru dalam proses pembelajaran online menghasilkan indikator sebagai berikut: anak-anak mengikuti pembelajaran dari awal hingga akhir dengan antusias sesuai rentang fokusnya, anak-anak mendapatkan stimulus sensory dengan hands on activity, sesuai dengan ZPD dan scaffolding dari guru via daring, serta anak-anak mendapat stimulus emosi positif dari orang tua, guru dan teman melalui pembelajaran via daring. Hasil penelitian ini dapat digunakan sebagai referensi bagi guru PAUD yang melaksanakan pembelajaran online selama pandemi, dan sebagai pembelajaran inovatif untuk kasus-kasus tertentu yang tidak memungkinkan siswa untuk melakukan pembelajaran tatap muka di sekolah.

ABSTRACT
This study aims to determine the strategies that make online learning successful in early childhood, in terms of parental involvement and post-vygotsky theory. With regard to parental involvement, support from parents in terms of emotional, intellectual and social improve learning outcomes for children. The success of online learning is determined by three main factors, namely: the role of the teacher, the role of parents, and the design of the learning atmosphere at home. This research method uses a qualitative approach using the intrinsic case study method. The data mining technique used is direct observation, documentation, and structured interviews from participants and then analyzed using theory driven thematic analysis. There are 3 participants, namely 1 teacher and 2 guardians. The results of this study show that online learning in early childhood is said to be successful if the collaboration between parents and teachers in the online learning process produces the following indicators: children participate in learning from beginning to end enthusiastically according to their range of focus, children get sensory stimuli with enthusiasm. hands on activity, in accordance with the ZPD and scaffolding from the teacher via online, and children receive positive emotional stimulation from parents, teachers and friends through online learning. Positive emotional reinforcement is given during learning via zoom meetings, family projects and home visits. The results of this study can be used as a reference for PAUD teachers who carry out online learning during the pandemic, and as innovative learning for certain cases that do not allow students to do face-to-face learning at school.
Keyword: Parental involvement, PAUD, Online Learning, Vygotsky's Theory

Published

2023-02-08

How to Cite

Parental Involvement dan Vygotsky’s Post-Theory dalam Keberhasilan Pembelajaran Online untuk Anak Usia Dini. (2023). PROCEEDING SERIES OF PSYCHOLOGY, 1(1), 187-201. https://psikologi.unair.ac.id/proceeding-series-of-psychology/index.php/psp/article/view/28